Виступи на ШМО асистентів учителів

                                               Роль  гурткової роботи

 для дітей

 з особливими освітніми потребами

 

          З педагогічної точки зору ситуація успіху – це таке цілеспрямоване, організоване поєднання умов, за яких створюється можливість досягти значних результатів у діяльності як окремо взятої особистості, так і колективу в цілому. Це результат продуманої та підготовленої стратегії і тактики керівника гуртка, сім’ї та всього колективу в цілому. Створена ситуація успіху стає точкою відліку для змін у взаєминах з оточуючими, для подальшого руху дитини вгору.

         Створення ситуації успіху виробляє найціннішу людську якість – стійкість у боротьбі з життєвими труднощами. Діти не можуть існувати, не відчуваючи уваги до себе.  Їм потрібна підтримка, захист, надійність, віра, любов. І тому вони постійно привертають до себе увагу як позитивними, так і негативними вчинками. Тому, наголошуючи час від часу на гарних якостях дитини, ми стимулюємо їх закріплення та розвиток. У розмові з дітьми ми завжди повинні після завершення спілкування акцентувати увагу на тому, що бажаємо бачити, а не на тому, від чого ми їх застерігаємо.

            Великою стимулюючою силою, що сприяє розвитку особистості, спонукає до співпраці у навчально-виховному процесі, є віра керівника гуртка у позитивні властивості дитини, її сили, успішність, втілена на вербальному рівні.

Умови створення ситуації успіху на гуртковому занятті:

ü атмосфера доброзичливості  впродовж усього заняття;

ü "авансування" дітей перед тим, як вони розпочнуть виконувати завдання;

ü висока мотивація пропонованих завдань;

ü реальна допомога в просуванні до успіху, чітка  інструкція діяльності;

ü педагогічна підтримка та супровід у процесі виконання роботи.

        Дати дітям відчути радість праці, щастя успіху, збудити в їхніх серцях почуття власної гідності – ось найперше завдання, бо успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, що породжує енергію для боротьби з труднощами, бажання вчитися. Успіх створює сильний додатковий імпульс до активної роботи, сприяє становленню гідності вихованця. Отже, ситуація успіху стає невід’ємним фактором розвитку особистості дитини.

         При організації корекційно-розвивальної роботи в навчально-виховному процесі  важливо враховувати наступні принципи:

ü динамічність сприйняття навчального  матеріалу (припускає використання завдань за ступенем наростаючої складності);

ü принцип продуктивної обробки інформації (необхідно включати завдання, що припускають самостійну обробку інформації  з використанням дозованої поетапної  допомоги педагога, спочатку керівник гуртка навчає працювати з інформацією за зразком, алгоритмом, а гуртківець здійснює перенесення показаного способу обробки інформації на своє індивідуальне завдання);

ü принцип розвитку і корекції  (творчі завдання пропонуються з урахуванням особливостей дитини);

ü принцип мотивації до навчання (кожне завдання має бути чітким, тобто гуртківець  повинен точно знати, що потрібно зробити для отримання результату, а  у разі складності завдання повинен мати можливість скористатися опорою на зразок-схему). 

         Інклюзивні підходи можуть підтримати дітей з обмеженими можливостями в навчанні і досягненні успіху, що дасть шанси і можливість для ефективної соціалізації. Інклюзивний підхід дозволяє вирішити проблеми освіти, виховання і соціалізації дітей з затримкою психічного розвитку. Обмежені можливості здоров'я не означають обмежені здібності. Навпаки, часто дитина, що має  психічні недоліки, знаходячись в середовищі, адаптованому до його можливостей і потреб, досягає високого рівня соціалізації і самореалізації.

        Творче завдання і  об’єкт творчої діяльності мають відповідати  віковим та індивідуальним можливостям учнів з особливими потребами. За змістом творчі завдання повинні відповідати індивідуальним потребам та інтересам цих дітей, мати особисту значимість для них.  Адже лише наявність гострого пізнавального інтересу до творчого завдання може максимально мобілізувати творчий потенціал учня на здобуття необхідних знань і умінь,  викликає почуття задоволення від процесу.

             Таким чином, зміст творчого навчального середовища полягає у створенні ситуацій успіху, захопленості спільною справою, схваленні допитливості, творчої сміливості, оригінальності в постановці нових проблем і пошуку шляхів їх вирішення, незалежності задумів та ідей. Важливою умовою сприятливого мікроклімату творчої діяльності  є рівнопартнерське навчальне співробітництво керівника гуртка, батьків і вихованців, колектива гуртка з дітьми з особливими потребами. Таке  спілкування учасників навчального процесу створює атмосферу співробітництва, спонукає до генерації ідей, обміну думками та досвідом, самопізнання, самовираження дітей з особливими потребами.

        Одна з найважливіших потреб людини — радість спілкування, емоційно-чуттєва насиченість відносин між людьми, яка має велике значення і для навчання та виховання, в тому числі і дітей з особливими потребами.

 

 

                                                          ЛІТЕРАТУРА

1. Конвенція ООН «Про права осіб з інвалідністю» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71

2. Закон України «Про освіту» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/stru

Немає коментарів:

Дописати коментар