Виховна
година на тему
«Надзвичайні
ситуації»
Мета: поглибити знання учнів з питань цивільного захисту;
повторити правила поведінки у складних ситуаціях та закріпити навички надання
допомоги постраждалим; стимулювати розвиток витривалості, мужності, рішучості,
кмітливості; виховувати почуття співпричетності до долі та проблем інших,
відповідальність за близьких, оточуючих, власну Батьківщину.
Форма проведення: змагання
Наочність: навчальні таблиці «Дії громадян за сигналом «Увага
всім!», «Протигаз та його устрій»; виставка дитячого малюнку на задану тему, стенд
з фрагментами кращих учнівських творів, присвячених тематиці; дошка-табло для
висвітлення рахунку за результатами змагань.
Інвентар: санітарні сумки, ватно-марлеві пов’язки, серветки,
протигази, 3 комплекти аптечок, шини (бинти для них); посуд, оцет, лимонна
кислота для приготування розчину.
Хід роботи
1. Організація класу (1-2 хв.)
(Привітання, перевірка готовності
до заняття).
2. Повідомлення теми та мети
заняття (3 хв.)
Вступне слово вчителя.
Життя, як бачимо, не завжди
протікає спокійно. Кожного дня ми з вами слухаємо новини. Скільки серед них
прикрих, про нещасні випадки, які зненацька спіткали мирних громадян. Як
важливо у таких ситуаціях, щоб людина не розгубилася, взяла себе в руки і
пригадала, як поводитися за таких обставин, як врятуватися самій і як допомогти
іншим.
Отож, сьогоднішнє заняття, яке
має назву «Надзвичайні ситуації», ми з вами присвятимо тому, щоб навчитися
виходити зі скрутних життєвих ситуацій.
3. Актуалізація опорних знань,
умінь, навичок, підготовка до змагання
(10-15 хв.)
1) Бесіда.
Вчитель – Які ви знаєте надзвичайні ситуації?
Учні – Землетрус, повінь, пожежа, снігові завали та заноси,
катастрофи, аварії, тощо.
Вчитель – Що чи хто є причиною названих вами ситуацій?
Учні – Стихійні сили природи, людська необережність.
Вчитель – Як слід діяти при виникнення пожежі?
Вчитель – Які ви знаєте служби, що допомагають подолати
надзвичайну ситуацію та врятувати людей?
Учні – Пожежники, рятувальні загони, міністерство надзвичайних
ситуацій.
Вчитель – Усі ці служби належать до єдиної системи цивільного
захисту та цивільної оборони, мета якої – захищати нас з вами, громадян України/ на випадок стихійного лиха, атаки ворога, надзвичайної
ситуації техногенного характеру. Міністерство з надзвичайних ситуацій, яке
керує цією складною роботою, було утворено після аварії на Чорнобильській
атомній електростанції.
2) Перегляд виставкових
матеріалів.
Вчитель.
А тепер давайте поглянемо на нашу виставку.
Усі ці малюнки виконані вашими товаришами. Погляньте, як вони зобразили роботу
рятувальників (вказує на певні малюнки). А ось як було зображено вашими
ровесниками рядових співгромадян, що допомагають врятувати потерпілих. (вказує
на ці малюнки).
Але можна зобразити тему біди і за допомогою
слова. Вслухайтеся у вислови підлітків з
учнівських творів (учитель виразно зачитує фрагменти творів).
«…З розповідей батьків, які
постраждали під час аварії на ЧАЕС, я дізналася, що у четвертому блоці в ніч на
26 квітня відбувся вибух. Спалахнув вогонь. Полум’я захоплювало з кожною
секундою все нові й нові ділянки землі. 28 людей кинулися гасити полум’я. Шість
з них загинули в цій боротьбі. А інші отримали велику дозу радіації. Вогонь та
дим зробили це місце смертельно небезпечним для всього живого. До п’ятої години
ранку пожежу загасили, але частки радіації та електронів піднялися в повітря у
вигляді хмари, яка заражала все живе та атмосферу…»
«… У пожежах горять та знищуються
ліси, селища, райони міста, гинуть люди та тварини. Це справжня трагедія. Той,
хто був хоча б свідком, не забуде її ніколи і спробує зробити все можливе, щоб
це лихо не повторилося…»
«…Коли я слухав розповіді
дорослих, що брали участь у ліквідації лиха, яке наробила непідвладна людині
стихія, мені ставало сумно. Як не хочеться, щоб коли-небудь це повторилося…»
3) Змагання «Допоможи собі
сам» (15 хв.)
Вчитель:
- Назвіть основні задачі ЦЗ.
- Який сигнал ЦЗ?У яких випадках
і як він подається?
- Як передається сигнал ЦО та
мовленнєве повідомлення у нашій школі?
- Якщо ти сам вдома (на вулиці, в
театрі) і чуєш сигнал «Увага всім!», які будуть твої дії?
- Які засоби захисту органів
дихання ви знаєте?
4) Лікар Айболить
1 завдання
Вчитель.
На трасі Харків - Полтава у
квітні цього року відбулася аварія: перевернулася машина, що перевозила у
склопосуді бром. Ви знаєте, що пари брому вражають органи дихання. Які засоби
індивідуального захисту слід застосувати у даному випадку?
(Діти мають назвати: серветки,
змочені підкисленим водним розчином, ватно-марлеву пов’язку, протигаз.
Оцінюється перша відповідь та її повнота.)
Вчитель – Як приготувати цей
розчин, його склад? (пляшку 9%-го столового оцту розвести одним з половиною
літром води для отримання 4%-го водного розчину) Як часто слід змочувати
серветку? (кожні 40 хвилин).
2 завдання
Вчитель.
У побуті, в поході, під час
навчання можуть відбутися непередбачувані травми голови, рук, ніг. Допомогти
людині треба іще до приїзду карети «Швидкої допомоги». Що слід мати під рукою
для перев’язування голови? При переломі руки? Ноги?
(бинти, шини або рівні палки,
нашийну хустину, шмат або відріз тканини)
Вчитель.
Оголошується змагання на кращого лікаря.
(З кожної команди обирають 3-х
«постраждалих» і трьох «лікарів». Кожен з лікарів виконує своє завдання:
перев’язує руку, або ногу, або голову своєму постраждалому. Оцінюється
швидкість, вправність, правильність виконання перев’язки.)
5) брейн - ринг
за темою «Дії при надзвичайних ситуаціях»
1.Захисна споруда цивільного
захисту.(Сховище)
2.Що викликає захворювання шкіри
краплями води у бані, басейні? (Грибок)
3.Як передається грип?(Повітряно-
крапельним шляхом)
4.Як ти можеш боротися з
мікробами, які живуть у тебе в роті?(Зубна паста, обмеження солодощів)
5.Збудники грипу та
застуди.(Віруси)
6.Що таке кіднепінг?(Крадіжка
дітей з метою відкупу)
7.Що застосовують з метою
запобігання розповсюдження інфекційних хвороб?(Карантин)
8.Де слід рятуватися при
хімічному зараженні хлором?(На верхніх поверхах будівельних приміщень)
9.Які негативні фактори впливають
на автономне існування людини в природі? (Страх, одиноцтво, біль, спрага,
голод, спека, холод, перевтомлення)
10.Який сигнал оповіщення ЦЗ при
надзвичайних ситуаціях застосовують в нашій країні?( «Увага всім!»)
11.До чого призводить масове інфекційне захворювання на великій території
за короткий час?(Епідемія)
12.Наявність яких трьох
речей(предметів)вважається запорукою комфортного існування в природі? (Ніж,
сіль, сірники)
13.Чого не можна робити при
пошкодженні живота?(Давати пити)
14.Чим треба дезінфікувати рани?
(Йод, зеленка, марганцівка, перекис водню).
Вчитель.
Отож, як бачимо, іноді складні життєві
обставини вимагають від людини мужності та рішучості, вмілості та вправності,
вміння не розгубитися у складній ситуації. Я гадаю, що тепер і наші діти, і
батьки зможуть подолати будь-які проблеми.
Немає коментарів:
Дописати коментар